Tuesday, 3 January 2012

oh yeah :) ** proud to be SARAWAKIAN **

ASSALAMUALAIKUM..
haa..nak tahu kenapa ara letak post title macam tuh..
baru tadi ara terbaca satu website yang berkaitan dengan sarawak la sudah semestinya..
bangga ara bila membacanya..walaupun sekarang ara tak berada di tanah air sarawak tu..
 jom ikut ara baca entry yang baru ara baca tadi..
tapi ara dah translate jadi bahasa melayu..
aha..mana lah tahu ada orang yang tak berapa nak berkenan bila baca dalam bahasa british tu kan..

BANGGA BELAJAR DI SARAWAK.

Sehingga hari ini, masih ramai anak muda Malaysia di Semenanjung yang mengetahui serba  sedikit tentang Sarawak. Pemikiran yang membuatkan  sebahagian keluarga mereka gentar dan risau apabila anak mereka belajar di sebuah universiti di negeri orang yang jauh dari pandangan mata.

walau bagaimanapun lain halnya dengan yang datang ke negeri ini ,selalunya akan mendapati sukar untuk meninggalkan apabila tiba masanya. Salah satu universiti yang telah membuka minda rakyat Malaysia ialah Universiti Malaysia Sarawak (Unimas).

Sejak ia dibuka pada bulan Ogos 1993, pihak universiti telah membuka gerbang untuk mereka bukan sahaja melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi tetapi juga untuk menerokai Sarawak.

Dhipa Palanimally, seorang yang berusia 24 tahun dari Perak, belajar di Unimas telah mendapat keputusan terbaik .


Noralis: Belajar di Sarawak telah mengajar saya untuk menjadi lebih terbuka dan menghormati kumpulan etnik lain.
"Secara peribadi pilihan saya untuk meneruskan pengajian tinggi di Sarawak, khususnya Unimas, adalah satu pengalaman hidup yang berubah-ubah sebagai pelajar dan individu," katanya.

Beliau percaya bahawa Sarawak adalah contoh terbaik konsep 1Malaysia kerana setiap orang dapat bersama-sama dengan baik antara satu sama lain, tidak kira apa jua bangsa dan etnik.

"Saya tidak pernah mengalami  situasi perkauman  yang sangat tinggi sebelum saya berada di Sarawak.Malah, saya rasa lebih di rumah sini. 
Mereka menunjukkan keramahan mereka dengan mengalu-alukan kedatangan ke rumah dan kehidupan mereka. "Beliau juga kagum dengan kadar yang tinggi perkahwinan campur di Sarawak.

"Oleh kerana kebanyakan rakan-rakan sebaya Sarawak saya adalah keturunan bercampur, saya mempunyai peluang untuk belajar tentang kepelbagaian latar belakang dan budaya yang wujud di Sarawak."



Gary George anak kelahiran Kuala Lumpur, 24, mengasihi Sarawak begitu banyak, ia adalah satu kemestian untuk kembali ke negeri ini sekali setiap tahun.

"Sarawak merupakan sebuah negeri yang indah bukan hanya kerana hutan hujan dan semua pemandangan tetapi juga orang-orang yang tinggal di sana dan budaya yang mereka miliki."

Dalam salah satu lawatan Gawai ke rumah panjang di Bau , dia tidak pernah dilayan seperti orang yang tidak dikenali tetapi seperti kawan lama yang hilang oleh semua penghuni rumah panjang.

"Bukan sahaja Gawai tetapi mana-mana sambutan perayaan yang lain, orang etnik yang berbeza bersatu dan meraikan dalam perpaduan. 
Bercakap tentang perayaan, kegemaran saya akan Festival Muzik Hutan Hujan Dunia yang berlaku setiap tahun pada bulan Julai. "


Ong: Ia hanya menakjubkan akan dapat menyaksikan flora dan fauna yang luas.
Beliau juga berkata setiap kali dia di kampus, ia berasa seperti seolah-olah ia adalah papan iklan bergerak untuk United Colours of Benetton.

"Saya benar-benar iri hati dan menghormati keharmonian kaum yang ada di sini di Sarawak. Setiap negeri harus menjadikan Sarawak satu contoh 1Malaysia, "katanya.

Bahasa tidak pernah menjadi masalah apabila dia mula-mula datang ke Sarawak - S. Connie Pearl, 23, yang berasal dari Tambunan, Sabah.

"Bahasa, terutamanya dialek Melayu tempatan yang unik dan sangat mudah untuk dipelajari. Saya juga melihat bahawa dialek Melayu tempatan bertindak sebagai alat integrasi di kalangan rakyat Sarawak di mana mereka memahami antara satu sama lain walaupun mereka adalah etnik yang berbeza.

"Saya juga telah berjaya untuk mempelajari bahasa-bahasa lain seperti bahasa Bidayuh dan Iban daripada rakan-rakan saya," tambah beliau.Beliau juga mendapati bahawa apabila ia menyentuh agama, ada toleransi di Sarawak.

"Saya bertanya kepada rakan-rakan Islam saya tentang pemikiran mereka mengenai isu terkini berkaitan dengan penggunaan Allah di gereja-gereja dan mereka tidak marah sama sekali. 
Mereka berkata bahawa isu ini bukanlah satu isu selepas semua. Selagi mereka tahu yang betul-betul. apa yang penting ialah bahawa mereka masih percaya kepada Tuhan mereka. "

Ong Wei Ling, 24, dari Kedah sentiasa tahu dia akan cinta Sarawak walaupun sebelum dia datang ke sini.

"Ia hanya menakjubkan dapat menyaksikan flora dan fauna Sarawak yang luas semasa lawatan sambil belajar kami ke Miri dan Gua Niah tahun lepas yang dianjurkan oleh Unimas. 
Untuk para penggemar alam semula jadi seperti saya, ia juga bagus untuk mengetahui bahawa Sarawak mempunyai begitu  tempat yang ditawarkan dari segi pelancongan eko. "

Untuk mewujudkan sebuah negara dengan latar belakang pelbagai kaum, beliau kagum melihat bagaimana setiap budaya yang tidak bercanggah di antara satu sama lain tetapi untuk mengintegrasikan sebaliknya.

"Tiada siapa yang melihat kami sebagai ancaman, sebaliknya, ia seperti masyarakat yang panjang di sini, dengan masing-masing dan semua pihak menghormati antara satu sama lain tanpa mengira perbezaan mereka. Sarawak sendiri hampir seperti Kampung Budaya, ia tidak hanya untuk menunjukkan, kehidupan sebenar mereka menampilkan di sana. "

Selepas tiga tahun di Sarawak, beliau juga mendapati bagaimana kehidupan santai di Sarawak berbanding di mana dia hidup.

"Saya tidak hanya bercakap tentang sikap tetapi juga cara hidup mereka. 
Mereka tidak agresif tetapi sebaliknya, sangat santai. Dan sifat ini membolehkan mereka menjadi lebih lanjut berhubung dengan kehidupan dan dengan itu, terdapat keamanan dan penerimaan perbezaan di sekeliling mereka. Salah satu sebab mengapa saya suka Sarawak. "



Noralis Buang, 23 dari Johor berkata, jika ia bukan untuk kawan-kawan Unimas dari Sarawak, dia akan mempunyai andaian-andaian yang sama lama mengenai Sarawak.

"Jika ia bukan untuk rakan-rakan Sarawak saya, tidak kira sama ada mereka adalah Melayu, Iban atau Cina, saya tidak akan dapat melihat Sarawak seperti yang saya lihat sekarang. 
. Saya adalah kritikal Sarawak, saya mengambil banyak perkara-perkara buruk apabila saya mula-mula datang ke sini tetapi segala-galanya berubah apabila saya mula untuk mengetahui lebih lanjut tentang kawan-kawan saya. Lebih banyak saya belajar tentang mereka, lebih banyak yang saya belajar tentang Sarawak.



"Belajar di Sarawak telah mengajar saya untuk lebih terbuka dengan lain-lain etnik serta menghormati agama lain,"katanya.


Bagi kelima-lima pelajar dari seluruh Malaysia, ia telah satu pengalaman indah yang belajar di Sarawak. Mereka telah belajar banyak perkara baru serta memperbaiki sudut pandangan mereka Sarawak. Bukan sahaja mereka telah melihat hidup di dunia muzium yang paling terkenal, tetapi mereka telah mengalaminya sendiri semasa menginap di sini mereka. Bagi mereka, pengembaraan mereka tidak berakhir di sini, selalu ada sesuatu yang baru yang menunggu mereka di Sarawak.



ok sayang itu je untuk kali ini..jangan nakal-nakal..ara sayang korang..
saya NUR ASMARA YUSEMAH BINTI YUSOF sangat berbangga menjadi anak kelahiran SARAWAK..
ehe..salam..



6 00 cuit2 ara:

aR!shQimi said...

weh,
siap buat macam aku janji lagi tu,
memang respect lah,
best sangat ke dok kat sarawak?

Awie Omar said...

Assalamualaikum / selamat sejahtera
Terima kasih sebab sudi follow blog AWIEOMAR
dan sudah tentunya saya dah follow blog
saudari yang amat menarik perhatian ini.
Ada tak baca entri yang saya post di bawah ni?
http://awieomar.blogspot.com/2011/04/next-top-blogger-pengenalan.html
Niat sebenarnya nak pelawa saudari
untuk menyertainya. Harap sudilah turut serta.
Kalau sudi nak jadi peserta - maklumkan saja di ruang komen
entri kamu di sini (saya akan tengok balik)
atau komen saja di blog saya.
Jika tak nak pun takpe. Maklumkan macam tadi jugak.
Atau kalau tak nak maklum balas pun tak
mengapa - saya anggap kamu tidak mahu menyertainya
selepas dua hari mesej ini di kirim.
Anyway, terima kasih kerana habiskan baca.
Saya akan tunggu keputusan anda. PEACE.

aracahayacinta said...

waalaikumsalam..
1stly tq sbb sudi follow ara..
tq gak jemput ara join tu k.
ara nak lah join,wlpn x berapa nak pandai.,.,
ehe..

Awie Omar said...

TQ Ara sebab sudi join. Apa2 hal nanti akan diberitahu kemudian dengan segera.

aracahayacinta said...

agak2 la start??

Nor Alis said...

Wahhh.. saya lagi bangga sbb nama sy dalam blog awak... Rajinnyer translate.. Tp, serius Sarawak mmg sangat unik... n best... yg penting xjammed mcm kt KL...